Jak skutecznie schudnąć?

11 Paź

Wiele osób zadaje sobie to pozornie proste pytanie. Niby od lat szkolnych powtarza się nam zasady zdrowego odżywiania, kładąc nacisk nie tylko na odpowiednią dietę, ale także na ruch. Jednak trudno się do nich stosować. Dzieje się tak, ponieważ nasze nawyki żywieniowe kształtują się w dzieciństwie. To od rodziców przejmujemy sposób odżywiania i spędzania wolnego czasu. Uczymy się od nich jak funkcjonować w świecie. Nic więc dziwnego, że dzieci osób chorobliwie otyłych najczęściej wyrastają na osoby zmagające się ze zbyt dużą wagą. Wykryto, ze genetyka ma owszem wpływ na tendencję do tycia, jednak to, czy okaże się ona czynnikiem determinującym nasze życie, będzie zależało przede wszystkim od nabytych w dzieciństwie nawyków żywieniowych i formach spędzania wolnego czasu.

Co zatem należy robić, by schudnąć?

Przede wszystkim powinniśmy uświadomić sobie, że nasza waga zależy od tego ile wynosi nasze BMR . To zapotrzebowanie kaloryczne. Zależy ono od naszego wzrostu, wagi, wieku i aktywności fizycznej. Dla każdej wagi przypisana jest inna ilość ruchu i kalorii, które trzeba spożyć. Jeśli będziemy jeść więcej niż wynosi nasze zapotrzebowanie kaloryczne, będziemy tyć. Jeśli tyle samo ile wynosi ono dla naszej obecnej wagi, ta pozostanie niezmienna. Gdy zaś chcemy schudnąć musimy zacząć jeść mniej lub więcej się ruszać. W ten sposób zmieni się wskaźnik naszego BMR.

 

 

Jak zatem liczyć kalorie?

Nie jest to zadanie przyjemne, na początku bardzo trudne, bo trzeba o tym pamiętać, gdy tylko bierzemy coś do ust. Liczenie na oko bywa zwodnicze, dlatego właśnie najlepiej jest zaopatrzyć się w wagę kuchenną. Na produktach kupnych znajdziemy zazwyczaj tabelki z kaloriami. Pomaga to przy liczeniu ile kalorii danego dnia spożyliśmy. Poza samymi kaloriami, pojawia się tam też podział na to, ile produkt zawiera białek, ile węglowodanów, a ile tłuszczy.

Przy zdrowej diecie bardzo ważnym jest, by utrzymać między nimi odpowiednie proporcje. I tak dieta powinna się składać w 20-30% z białka, 50-65% z węglowodanów i 15-25% tłuszczów. Jest to bardzo ważne, bo dzięki temu zachowamy odpowiednie proporcje dzięki czemu nasze ciało będzie odpowiednio odżywione. Wpłynie to pozytywnie zarówno na nasze zdrowie, jak i na odchudzanie.

Gdy już to wiemy przychodzi pora na wprowadzenie kilku istotnych zmian w naszym życiu. Przede wszystkim powinniśmy wyznaczyć sobie stałe pory posiłków i spożywać ich więcej, pamiętając o tym, by przyjmować mniejsze porcje pokarmów. Należy też pić dużo wody, która zabija w nas uczucie głodu i doskonale nawadnia, a także pamiętać o tym, by jak najwięcej się ruszać. Dzięki tym prostym radom schudniemy.